آموزشی

علت صدای غیر عادی از چرخ ها خودرو چیست ؟

علت صدای غیر عادی از چرخ ها

به گزارش پایگاه خبری “ یدک مال ”  علت صدای غیر عادی از چرخ ها به دلایل زیادی بستگی دارد که گاهی هم می‌تونه خطرساز باشه و زندگی راننده و سرنشینان را تهدید کند . از دلایل اصلی شنیدن انواع صدای غیرعادی از چرخ‌ها می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم : 

علت صدای غیر عادی از چرخ ها

۱-خراب شدن کلگی بیرون پلوس : در صورتی که صدای شنیده شده از چرخ‌ها به حالت تق تق باشه و نشه گفت که دقیقا از خود لاستیک شنیده میشه، می‌تونیم بگیم که مشکل از‌ کلگی بیرون پلوس هستش. این طور تصور کنید که موقع حرکت و یا چرخش فرمان به یک طرف، صدا از قسمت های مکانیکی دستگاه خارج بشه که دلیل شنیدن آن به احتمال بالا به خاطر خراب شدن کلگی بیرون پلوس رخ داده و ربطی به خود لاستیک هم نداره.

۲-خراب بودن ترمز خودرو :جالبه بدونید که یکی از نشانه‌های خرابی ترمز خودرو، شنیدن صدایی به حالت جیر جیر، خِر خِر یا سوت مانند از چرخ هاست که اغلب هم در حین ترمز کردن شنیده میشه. اگه چنین صدایی شنیدید، باید حتما ماشین‌تون رو به یه تعمیرگاه معتبر نشون بدید تا خیلی سریع مشکل رو برطرف کنه. حتما سوت کشیدن چرخ ها حین ترمز رو جدی بگیرید چون می‌تونه خطرساز باشه.

علت صدای غیر عادی از چرخ ها
علت جا نرفتن دنده خودرو

۳نوع مسیر و سبک رانندگی :خب مسلما هر چه که مسیر و جاده‌ای که در آن رانندگی می‌کنید، استاندارد‌تر باشه، سیستم تعلیق و لاستیک‌ها به راحتی حرکت می‌کنند و به فشار نمی‌افتند. اما اگه مسیری که طی می‌کنید مسیر عادی نیست و سطح آن متفاوت‌تر از همیشه است، پس عادیه که به چرخ‌ها فشار وارد شده و صدای نامتعارفی از لاستیک شنیده بشه.

۴بالانس نبودن چرخ ها : یکی دیگه از دلایل شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌ها، می‌تونه به خاطر بالانس نبودن چرخ ها رخ بده. مثلا ممکنه که لاستیک پله داشته باشه که همین باعث میشه تا در زمان حرکت از آن صدایی بشنوید

علت صدای غیر عادی از چرخ ها
علت صدای غیر عادی از چرخ ها

۵-جنس و سایز تایر لاستیک : جنس تایر، سایز اون هم رابطه مستقیمی با شنیده شدن صداهای غیر عادی از چرخ‌ها داره. مثلا تغییر ارتفاع لاستیک خودرو  یا فاق لاستیک در شنیدن صدای نامتعارف لاستیک خودرو تاثیر گذاره. لاستیک‌هایی که فاق بلندتری دارند، هم نرم‌تر هستند و هم در حین حرکت، صدای کمتری از خودشون تولید می‌کنند.

۶-خرابی بلبرینگ چرخ ها :۱) برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ‌ها به محض رسیدن به دست اندازها یا سرعت‌گیرها سعی کنید سرعت خودرو رو کاهش بدید. چون حرکت با سرعت زیاد از روی سرعت گیرها باعث خرد شدن بلبرینگ‌ها میشه.

۲) وقتی که برای خرید بلبرینگ اقدام می‌کنید، جنس و کیفیت اون رو هم خوب بررسی کنید.

۳) یکی از کارهایی که می‌تونید برای تشخیص خرابی بلبرینگ انجام بدید، غیر از شنیدن صدا از چرخ‌ها، اینه که بعد از هر ۵ هزار کیلومتر کارکرد خودرو، چرخ ها رو جک بزنید و اونا رو بچرخونید. اگه در این زمان چرخ‌ها لق شده بودن یا صدا می‌دادند، به احتمال زیاد بلبرینگ خراب یا به اصطلاح خرده شده.

علت صدای غیر عادی از چرخ ها
علت صدای غیر عادی از چرخ ها

۷-آسیب دیدگی دنده‌های هرزگرد : یکی دیگه از علت‌های شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌ها، خرابی یا ایراد در دنده‌های دیشلی گیربکس یا دنده‌های هرزگرد هستش. اما این صدا سر پیچ‌ها به گوش میرسه و به صورت جیر جیر یا جیغه!! در این موقعیت دقت کنید که اگه به صدای جیر جیر اهمیت ندید، با گذشت زمان (البته نه خیلی طولانی) با یه مشکل بزرگ‌تر روبرو می‌شید

۸-دما و تغییرات هوا: حتی سرد و گرم شدن هوا هم روی صدایی که از لاستیک خارج میشه تاثیر زیادی داره. چطوری؟! خب داستان از این قراره که تو تابستان که هوا نسبت همیشه گرم تره، چسبندگی تایرها هم بیشتر میشه. درنتیجه اصطکاک لاستیک ها با زمین و آسفالتی که در اثر تابش خورشید داغ‌تر شده، بالاتر میره که همین مسئله صدای غیرعادی رو در چرخ‌ها بوجود میاره.

۹-نبودن چرخ‌ها در محور اصلی : یکی دیگه از علت‌های نادر شنیدن صدای غیرعادی از چرخ‌ها اینه که چرخ‌ها از محور اصلی خودشون خارج بشن. اغلب هم علتش برخورده یه ضربه شدید به چرخ‌هاست که درنتیجه باعث میشه تا صداهای عجیب و متفاوتی از لاستیک‌ها شنیده بشه. در این حالت زاویه چرخ‌های جلو، یا عقب خودرو که تنظیم نیست باید اصلاح بشه، چون در صورت تداوم این وضعیت، لاستیک سابی اتفاق می‌افته.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن همه ی نظرات